آفتی به نام مدیریت چند پاره در فضا سازی شهری مشهد

آفتی به نام مدیریت چند پاره در فضا سازی شهری مشهد

به گزارش محیطی به نقل از روزنامه شهر آرا، کارشناس ارشد شهرسازی از مدیریت تبلیغات محیطی در مشهد انتقاد کرد و گفت: «فضای شهری در واقع چیزی نیست جز فضای زندگی روزمره شهروندان که هر‌روز آگاهانه و نا آگاهانه در طول راه منزل تا محل کار ادراک می ‌شود. همچنین فضای شهری ساختاری سازمان ‌یافته و منظم است که به بستری برای فعالیت‌های انسانی بدل شده و قابلیت حمل روابط اجتماعی و اهداف فرهنگی را دارد.»

این‌ها بخشی از نظرات سید وحید صادق‌ زاده، کارشناس ارشد شهرسازی، است که در آغاز بحث ارزیابی فضای شهری و تبلیغات محیطی عنوان می‌کند.

وی ادامه داد: در فضای شهری هر عنصر یا الحاقی می‌تواند رسانه ‌ای باشد که در مخاطبان خود تاثیرات متناسبی را می‌گذارد. در بین عناصر تاثیرگذار در فضای شهری می ‌توان به تبلیغات محیطی اشاره نمود.

صادق زاده گفت: تبلیغات محیطی، شامل بیلبوردها، استرابوردها و نشانه‌ها، پارچه‌ها و نوشته‌های روی ساختمان‌ها، علامت‌هایی هستند که در محل عبور و مرور مردم و ماشین‌ها و به طور خاص عمدتا در کناره‌ خیابان‌ها و اتوبان‌ها یا بر روی پل‌های عابر پیاده و محل‌های مشابه انجام می‌شوند.

این کارشناس ارشد شهرسازی ضمن انتقاد از چند پارگی مدیریت فضای شهر تصریح می‌کند: هنر مدیران شهری در عرضه فضاهای تبلیغات شهری در محیط‌ های همگانی، علاوه ‌بر توجه به ابعاد و اندازه‌ها، می ‌بایست به محتوای ارائه‌ شده نیز باشد که نکته بسیار مهم در این زمینه مدیریت واحد این فضاهای تبلیغاتی است.

ایشان خاطرنشان می‌کند: این ‌طور نمی‌ شود که مدیری بگوید ساخت بیلبورد با من است و دیگر محتوای آن به من مربوط نمی‌شود و نتیجه این ناهماهنگی‌ها و مسئولیت ‌ناپذیری‌ها نمونه‌هایی نظیر تفاخر خانوادگی در فضای شهری را به دنبال دارد که برخی نوکیسه‌ ها را هم به طمع انداخت که ما هم سالگرد ازدواج و ماه ‌گرد نامزدی خود را به سمع و نظر تمام شهر برسانیم که مبادا خلایق از آن غافل بمانند!

لزوم توجه به هویت فرهنگی شهروندان در تبلیغات محیطی

صادق‌ زاده ضمن بیان اینکه یکی دیگر از مسائل موجود در تبلیغات محیطی، بی‌توجهی به سطح ادراک مخاطب در حالات گوناگون است می‌ گوید: در تبلیغات شهری گاه شاهد هستیم که محتوایی که برای یک فضای پیاده‌ مدار که دارای قدرت ادارک بالایی است تنظیم شده عینا برای یک محیط بزرگ ‌راهی که میزان ادراک به حداقل می‌ رسد استفاده می‌شود و این یک نقص جدی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه لحاظ کردن علایق فرهنگ مردم در تبلیغات شهری اهمیت دارد می‌گوید: نکته دیگری که می ‌بایست در تبلیغات محیطی به آن دقت کرد توجه به هویت فرهنگی شهروندان است. به عنوان مثال ایرانی‌ها نسبت به مردم برخی کشورهای دیگر رمزآمیزترند به طوری که مردم این کشورها به طور بسیار محدود از علائم رانندگی استفاده می‌کنند و بیشتر از نوشته‌های رئال و واقعی برای هدایت و راهبری ترافیک استفاده می‌کنند در حالی که ایرانی‌ها در فرهنگ روزمره‌ شان و حتی اسامی سازمان‌های رسمی خود سعی می‌کنند از علائم نمادی و رمزی استفاده کنند.

وی تصریح می‌کند: این هویت فرهنگی نسبت به هر شهر یا حتی قومیتی می‌تواند متفاوت باشد که طراح محیط شهری می‌بایست به این بستر اجتماعی توجه جدی داشته باشد تا بتواند پیام خود را به بهترین شکل و با تاثیرگذارترین روش به مخاطب خود القا نماید. اگر هنرمندان و مدیران هنری ما به این نکته توجه نمایند می ‌توان گفت شاید کمتر در آثار محیطی شاهد حجم‌های تایپوگرافی یا عینیت احادیث در برد‌های شهری باشیم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.